ورق دریایی A36 :
صفحه فولادی کشتی سازی به صفحه فولاد کربنی و آلیاژی اشاره می کند که در ساخت و سازهای دریایی و دریایی استفاده می شود ، نمرات متداول A ، B ، D ، E ، AH32/36/40 ، DH32/36/40 و EH32/36/40 است که از قدرت متفاوت این صفحات معمولاً برای تولید بدنه کشتی ، دیواره ، عرشه بالایی و روکش دریچه برای نفتکش ها ، کشتی های فله ، کشتی های کانتینر و حامل LNG استفاده می شود.فولاد AH36 نوعی فولاد دریایی با استحکام کششی بالا است.تمام این فولادها به گونه ای مهندسی شده اند که فولاد کشتی سازی با عمر طولانی مطلوب باشند.
ترکیب شیمیایی :
Ti | Nb | V | Mo | Cu | Ni | Cr | P | S | Si | Mn | C |
۰٫۰۱ | ۰٫۱ | ۵ | ۵ | ۴ | ۱۰ | ۱۴ | ۱۶ | ۴ | ۳۲ | ۱۲۹ | ۰٫۰۳۰ |
مشخصات فیزیکی :
مقطع تحصیلی | نقطه عملکرد/MPa | نقطه کشش /MPa | طول/٪ | دما/درجه سانتی گراد | تست ضربه نوع V | ||
Akv/J | |||||||
MM 50 میلیون | ۵۰-۷۰ میلی متر | ۷۰-۱۰۰ میلی متر | |||||
درجه AH36 | ۵۳۵۵ | ۴۹۰-۶۲۰ | ۲۱ | ۰ | ۲۴/۳۴ | ۴۱/۲۷ | ۳۴/۵۰ |
استانداردهای کشتی سازی از کشورهای مختلف :
صفحات فولادی کشتی سازی تحت تأیید روشهای تولید جوامع طبقه بندی کننده در کشورهای مختلف با اشاره به فولادهای دریایی و دریایی تولید می شوند.
• ABS (اداره حمل و نقل آمریکا)
• BV (Bureau Veritas)
• CCS (انجمن طبقه بندی چین)
• DNV (Det Norske Veritas)
• GL (Germanischer Lloyd)
• HR (ثبت نام حمل و نقل یونانی)
• KR (ثبت نام حمل و نقل کره ای)
• LR (ثبت نام حمل و نقل لویدز)
• NK (Nippon Kaiji Kyokai)
• RINA (Registro Italiano Navale)
• RS (ثبت نام حمل و نقل هند)
با توجه به استحکام تسلیم ، صفحات کشتی سازی را می توان به درجه های زیر تقسیم کرد :
فولاد درجه A نیروی ضربه ای است که تحت دمای معمولی (۲۰ درجه سانتی گراد) قرار می گیرد.
نیروی ضربه فولادی درجه B در ۰ درجه سانتی گراد.
نیروی ضربه فولادی درجه D در دمای -۲۰ درجه سانتی گراد.
نیروی ضربه فولادی درجه E در دمای -۴۰ درجه سانتی گراد.